- sprawdź co słychać na naszym profilu

Rejestracja telefoniczna: w godzinach 8.00-19.00
medform.rejestracja@gmail.com
+48 661 126 500

Skrobia oporna

Skrobia oporna  – to skrobia i produkty jej rozpadu, które  ze względu na oporność na działanie enzymów trawiennych nie są wchłaniane w jelicie cienkim człowieka, natomiast ulegają  fermentacji w jelicie grubym, przez co stają się pożywką (prebiotykiem)  dla dobrych bakterii (gł. Lactobacilus i Bifidobacterium ).

Zmieniona skrobia przestaje być przyswajana a spożywanie jej dostarcza znacznie mniej kalorii.  Kilka rodzajów skrobi może razem współistnieć w produktach np. podczas dojrzewania  banana skrobia oporna RS2 ulega przekształceniu do regularnej, dobrze wchłanianej skrobi.

Wyróżnia się różne rodzaje skrobi opornej:

RS1 –  niedostępna fizycznie dla organizmu, znajduje się w ścianach komórkowych całych lub częściowo rozdrobnionych roślin zbożowych oraz strączkowych

RS2 – skrobia surowa występująca w surowych ziemniakach, soczewicy lub niedojrzałych bananach

RS3 – skrobia retrogradowana, występująca w ziemniakach i produktach zbożowych, które gotuje się, a następnie chłodzi i spożywa (np. zimny ryż, kasza, ziemniaki, makaron) – proces ten powoduje przejście skrobi łatwostrawnej w formę oporną na działanie enzymów trawiennych. Skrobia ta również występuje w czerstwym pieczywie.

RS4 – skrobia modyfikowana, sztucznie otrzymywana i dodawana do różnorodnych produktów wysoko przetworzonych. Powstaje w wyniku modyfikacji chemicznej i pełni w nich rolę wypełniacza.

Najbardziej korzystne funkcje skrobi opornej to:

 Zwiększenie masy stolca, obniżenie pH w jelicie grubym  (gł. dzięki powstawaniu  kwasu masłowego) – co redukuje ryzyko  raka jelita grubego oraz wpływ na zmniejszenie szybkości wchłaniania glukozy,  co stabilizuje jej poziom we krwi i  zmniejsza zapotrzebowanie na  insulinę (co jest istotne u cukrzyków).                                                                 Niektóre rodzaje skrobi opornej stosowane są jako wypełniacz  w produkcji niskoenergetycznej  żywności błonnikowej.  Może ona mieć również bardzo korzystne działanie u osób odchudzających się ponieważ  zwiększa objętość posiłku- dając poczucie sytości przy mniejszej ilości wchłanianych kalorii.

O Autorze

Leave a Reply

*

captcha *