- sprawdź co słychać na naszym profilu

Rejestracja telefoniczna: w godzinach 8.00-19.00
medform.rejestracja@gmail.com
+48 661 126 500

Dlaczego aktywność fizyczna jest taka ważna dla utrzymania zdrowia?

Odpowiednio dobrana, duża aktywność ruchowa sprzyja rozwojowi organizmu i zachowaniu  zdrowia. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ  krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną. Niedostatek ruchu  powoduje że rosnący organizm ma mniejszą pojemność płuc, mniejszą wydolność fizyczną,  słabsze mięśnie, gorszy refleks i koordynację ruchów, oraz niższą rezerwę sił, które w  sytuacjach trudnych mógłby uruchomić.

Niestety, rozwój cywilizacji sprzyja w coraz większym stopniu ograniczaniu aktywności  ruchowej, zarówno u młodzieży, jak i u dorosłych. Winą za to należy obciążyć zdobycze  cywilizacji jak samochód, winda – pozwalające uniknąć wysiłku, czy telewizję i komputer  zapewniające rozrywkę. Zaspokajają one naszą skłonność do lenistwa ruchowego i szukania  wygody. Mała aktywność ruchowa i często niewłaściwa dieta sprzyjają: pogarszaniu  wydolności i sprawności fizycznej, pogarszaniu postawy ciała i występowaniu wad postawy  ciała, nadwadze i otyłości.

W odchudzaniu istotną rolę odgrywa wysiłek fizyczny, zwłaszcza ćwiczenia aerobowe.  Powodują one wzrost zużycia energii, zwiększają termogenezę, poprawiają wydolność  organizmu, poprawiają nastrój (dzięki wydzielaniu się endorfin), zmniejszają  insulinooporność. Należy jednak pamiętać, że wysiłek powinien być odpowiednio dobrany,  dostosowany do wieku i towarzyszących schorzeń. Nieodpowiednie ćwiczenia mogą ze  względu na dużą wagę ćwiczącego doprowadzić np. do przeciążenia i uszkodzenia stawów  (najczęściej kolanowych). Zalecamy więc ćwiczenia w odciążeniu (np. pływanie lub jazda na  rowerze) oraz spacer 2-3 razy w tygodniu. Istotne jest, aby wysiłek nie był zbyt intensywny i  nie trwał zbyt krótko (optymalnie do 1 godziny). U cukrzyków zaleca się wysiłek minimum  150 min. w tygodniu.

Niestety sama aktywność fizyczna, bez odpowiedniej diety nie jest skuteczna w zmniejszaniu  masy ciała, natomiast bardzo pomaga w jej utrzymaniu i zapobiega efektowi jojo.

O Autorze

Leave a Reply

*

captcha *