- sprawdź co słychać na naszym profilu

Rejestracja telefoniczna: w godzinach 8.00-19.00
medform.rejestracja@gmail.com
+48 661 126 500

Dieta śródziemnomorska a leczenie cukrzycy

Nie ma jednej, standardowej diety śródziemnomorskiej. Istnieją rożne jej warianty  wywodzące się z rożnych regionów basenu Morza Śródziemnego. Podobnie, nie ma jednej  naukowej definicji diety śródziemnomorskiej, z powodu rożnych aspektów kulturowych,  etnicznych, religijnych, ekonomicznych i rolniczych, charakterystycznych dla rożnych  regionów tego obszaru.

Dieta śródziemnomorska została po raz pierwszy opisana w latach 60. ubiegłego wieku przez  prof. Angela Keysa, na podstawie jego własnych obserwacji zwyczajów żywieniowych  mieszkańców tego regionu. Dieta śródziemnomorska, proponowana przez Keysa, była oparta  na różnorodnych produktach spożywczych, głownie pochodzenia roślinnego, ale w zależności  od regionu, dieta ta znacznie się różniła. Bardzo pozytywną cechą tej diety było wysokie  spożycie produktów pochodzenia roślinnego, takich jak warzywa, owoce, rośliny strączkowe,  orzechy, zboża oraz oliwa z oliwek, a także niskie spożycie mięsa i wędlin. Oryginalna  piramida diety śródziemnomorskiej oparta jest na typowych zwyczajach żywieniowych  mieszkańców Krety oraz większości obszarów Grecji i Włoch Południowych, gdzie  oczekiwana długość życia w latach 60. należała do najwyższych na świecie, natomiast  wskaźnik zachorowalności na choroby serca, nowotwory i inne schorzenia dietozależne był  najniższy. Warto podkreślić, że aktywność fizyczna w tym regionie była również bardzo  wysoka, co zmniejszało ryzyko wystąpienia otyłości.

Mieszkańcy basenu morza Śródziemnego spożywają duże ilości oliwy z oliwek, produktów  zbożowych z niskiego przemiału, warzyw, owoców i niskotłuszczowych produktów  mlecznych. Spożycie ziemniaków w niektórych krajach tego regionu jest również dość  wysokie i wynosi 4–5 porcji na tydzień. Ponadto u mieszkańców mających dostęp do morza  obserwuje się wysokie spożycie ryb, wynoszące 4–5 porcji w tygodniu. Podaż oliwek, roślin  strączkowych i orzechów w diecie śródziemnomorskiej wynosi około 4 porcje na tydzień.  Drób, jaja oraz słodycze nie są bardzo popularne i spożywa się je w ilościach od jednej do  trzech porcji w tygodniu. Przestrzeganie diety śródziemnomorskiej zmniejsza spożycie mięsa  czerwonego i produktów mięsnych do około 4–5 porcji w tygodniu.

Dieta bogata w warzywa, owoce, ryby, makaron, brązowy ryż, jednonienasycone kwasy  tłuszczowe, może chronić przed wystąpieniem nietolerancji glukozy i innych zaburzeń  typowych dla zespołu metabolicznego. Naukowcy porównali efekty dwóch diet zalecanych  pacjentom z cukrzycą typu 2: diety niskowęglowodanowej oraz wysokotłuszczowej diety  śródziemnomorskiej. Po zakończeniu badań stwierdzono, że aż 70% badanych w grupie na  diecie niskotłuszczowej wymagało przyjmowania leków, natomiast w grupie na diecie  śródziemnomorskiej odsetek ten wynosił zaledwie 44%. Wymierne korzyści stosowania diety  śródziemnomorskiej były wynikiem większego spadku masy ciała i wiązały się ze spożyciem  jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają insulinowrażliwość. Wyniki  tych badań mają istotne znaczenie, ponieważ dostarczają dowodów potwierdzających  korzyści ze stosowania zrównoważonej diety jako elementu profilaktyki chorób  przewlekłych. Z tego powodu uważa się, że dieta śródziemnomorska może chronić przed  chorobami dietozależnymi, takimi jak: choroby układu sercowo-naczyniowego, zespół  metaboliczny i jego komponenty, choroby nowotworowe, itp.(1)

1. Sa’eed B, Gajewska D, Myszkowska Ryciak J. Zastosowanie diety śródziemnomorskiej w  prewencji i leczeniu zespołu metabolicznego. Kosmos Problemy nauk biologicznych. 2010;59(3-  4):345-54.

O Autorze

Leave a Reply

*

captcha *