Kraków odchudzanie - Medform
- sprawdź co słychać na naszym profilu

Rejestracja telefoniczna: w godzinach 9.00-18.00
+48 661 126 500

Dieta DASH

Sierpień 18, 2019

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) została opracowana w celu niefarmakologicznego leczenia nadciśnienia tętniczego. Jest ona oparta na zwiększonym spożyciu owoców i warzyw oraz niskotłuszczowych produktów mlecznych, przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia tłuszczów, szczególnie nasyconych (46). Z powodu udowodnionej skuteczności w prewencji chorób sercowo-naczyniowych dieta DASH jest rekomendowana przez amerykańskie towarzystwa naukowe jako jeden z modeli prawidłowego odżywiania (47).

Skuteczność diety DASH w zakresie redukcji masy ciała i prewencji zespołu metabolicznego była przedmiotem kilku badań klinicznych. W badaniu ENCORE wykazano, że stosowanie diety DASH wraz z jednoczesną redukcją ilości spożywanych kalorii  oraz stosowaniem aerobowych ćwiczeń fizycznych przez okres czterech miesięcy pozwala uzyskać redukcję masy ciała średnio o 8,7 kg, obniżenie poziomu glukozy w surowicy krwi na czczo oraz w teście doustnego obciążenia glukozą oraz obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego i triglicerydów. Stosowanie diety DASH bez restrykcji kalorycznych i bez zwiększenia aktywności fizycznej nie prowadziło do porównywalnych rezultatów, poza obniżeniem poziomu LDL-cholesterolu w surowicy krwi (48). Niestety, jak wykazano w późniejszej analizie zachowań uczestników badania ENCORE, po 8 miesiącach od zakończenia programu większość z nich zaprzestała stosowania ograniczeń kalorycznych, a tylko 21% utrzymało zalecaną aktywność fizyczną (49).

Podobnie, wcześniejsze badanie PREMIER wykazało, że uzupełnienie wieloczynnikowej modyfikacji stylu życia (obejmującej m.in. redukcję masy ciała, zwiększenie aktywności fizycznej, ograniczenie spożycia soli oraz alkoholu) o wprowadzenie diety DASH powoduje zmniejszenie insulinooporności oraz obniżenie stężenia LDL-cholesterolu w surowicy krwi w porównaniu do grupy kontrolnej poddanej wyłącznie ogólnej edukacji prozdrowotnej (50).

Piśmiennictwo
46. Appel LJ, Moore TJ, Obarzanek E i wsp. A clinical trial of the effects of dietary patterns on blond pressure. New Engl J Med. 1997; 336: 1117-1124.
47. Wenger NK. Prevention of cardiovascular disease: highlights for the clinician of the 2013 American College of Cardiology/American Heart Association guidelines. Clin Cardiol. 2014; 37: 239-251.
48. Blumenthal JA, Babyak MA, Sherwood A i wsp. The effectds of the DASH diet alone and in combination with exercise and caloric restriction on insulin sensivity and lipids. Hypertension. 2010; 55: 1199-1205.
49. Hinderliter AL, Sherwood A, Craighead LW i wsp. The long-term effects of lifestyle on blood pressure: One-year follow-up of the ENCORE study. Am J Hypertens. 2014; 27: 734-741.
50. Lien LF, Brown AJ, Ard JD i wsp. Effects of PREMIER lifestyle modifications on participants with and without the metabolic syndrome. Hypertension. 2007; 50: 609-616.

O Autorze

Leave a Reply

*

captcha *