- sprawdź co słychać na naszym profilu

Rejestracja telefoniczna: w godzinach 8.00-19.00
medform.rejestracja@gmail.com
+48 661 126 500

Co to jest metabolizm? Dlaczego należy jeść często, małe posiłki?

Metabolizm to wysoce zorganizowana i ukierunkowana aktywność organizmu, która przez współpracę licznych układów enzymatycznych pozwala pozyskiwać energię ze środowiska i dzięki niej realizować wszystkie funkcje życiowe,  syntetyzować różne związki chemiczne, wykonywać pracę mechaniczną, wytwarzać ciepło itp. Jest to więc całokształt reakcji chemicznych i przemian energii zachodzących w żywych komórkach. Stanowi  on podstawę wszelkich zjawisk biologicznych. Procesy te pozwalają komórce na: wzrost, rozmnażanie, odpowiadanie na bodźce zewnętrzne itd. Większość reakcji chemicznych w organizmie zachodzi dzięki energii dostarczonej z pożywieniem, a przemiany węglowodanów, tłuszczów i białek prowadzą do wytworzenia ogromnych ilości energii.

Reakcje metaboliczne w organizmie muszą być połączone z układami enzymatycznymi odpowiedzialnymi za stopniowe uwalnianie energii w zależności od zapotrzebowania. Szlaki metaboliczne można podzielić na dwa rodzaje:

katabolizm – ciągi reakcji enzymatycznych, w czasie których następuje przekształcanie energii zawartej w składnikach diety –  węglowodanach, tłuszczach i białkach w energię, która jest wykorzystywana później do życia i

anabolizm – reakcje chemiczne wymagające dostarczenia energii, aby mogły zachodzić np. tworzenie glukozy, odkładanie tłuszczów lub budowa białek.

Tempo metabolizmu zależy od ilości pożywienia jaka będzie niezbędna do prawidłowego funkcjonowania danego organizmu.

Źródło: Cukrzyca –   pod redakcją Jacka Sieradzkiego i wsp.  Via Medica, 2015 t. 1

Dlaczego więc najlepiej jest jeść często, niewielkie posiłki?

Małe, częste posiłki są najlepszym sposobem dla utrzymania właściwego tempa metabolizmu na poziomie komórkowym. Brak śniadania, opuszczanie posiłków, długie przerwy pomiędzy posiłkami powodują iż reakcje chemiczne w organizmie zachodzą wolniej, co powoduje że również spowalnia się spalanie tłuszczu. Organizm stopniowo adaptuje się do wolnego metabolizmu. Zazwyczaj równocześnie nieregularnym posiłkom towarzyszy duża ilość zjadanych kalorii, co w rezultacie skutkuje przyrostem masy ciała.

Pacjenci z nadwagą, często próbują walczyć z nią samodzielnie. Często robią to w sposób niewłaściwy korzystając z porad w mediach czy internecie, które traktują otyłość głównie jako problem estetyczny, kładąc nacisk na szybką utratę masy ciała. W związku z tym, traktując organizm w uproszczeniu, stosują różne diety drastycznie ograniczające ilość przyjmowanych kalorii oraz liczbę posiłków,  co może przez pewien czas skutkować przejściową utratą wagi ale po pewnym czasie kończy się efektem jo-jo. Wynika to z uaktywnienia mechanizmów obronnych oraz tzw. „oszczędnych genów”, których zadaniem jest utrzymanie nas przy życiu i przynosi zupełnie inny od oczekiwanego efekt. Długie odstępy między posiłkami skutkują napadami wilczego głodu, którego skutkiem jest pochłanianie dużych ilości jedzenia, lub podjadaniem drobnych ale bardzo kalorycznych przekąsek. Kolejne głodówki i restrykcyjne diety kończą się więc w dłuższej perspektywie znacznym przyrostem masy ciała.

 

O Autorze

Leave a Reply

*

captcha *